zondag 22 januari 2012

Laura Dekker en haar eigen familie Szymanski

Vandaag weer een kort stukje, want ik ga straks naar mijn zusje voor haar verjaardag. Laura Dekker is aangekomen op Sint Maarten en daarmee is haar Reis (met een hoofdletter, niet te verwarren met de spits van Vitesse) ten einde. Laura is nu de jongste persoon die ooit solo met een zeilboot rond de wereld is gevaren. Aan de mast van haar schip Guppy hing een vlag: deze:



Rond de onderneming van de 16-jarige jongedame is een hoop gedoe in ons kikkerlandje. Omdat Laura nog geen achttien jaar oud is, heeft ze problemen met de Leerplichtwet, misschien wel de grootste paarse krokodil in Nederland. In plaats van een reis rond de wereld moet Laura op school zitten en lessen volgen. Omdat dat moet. Laura Dekker heeft zich uitgeschreven uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en is van plan naar Nieuw-Zeeland te verhuizen, waar ze geboren is. 


Toen ik een jaar of 16 was, was mijn Duits heel matig. "Aus-bei-mit-nach-zeit-von-zu" en  "Durch-für-gegen-ohne-um" waren de rijtjes die ik uit mijn hoofd geleerd had (die tweede heeft nog een aantal andere woorden, maar die ben ik kwijt) en ik kon dat niet verbeteren, totdat we een uitwisselingsproject in Göttingen deden met school. Een groep van een man of 6 ging op pad naar Midden-Duitsland waar we bij gastgezinnen werden ondergebracht. Ik zat bij de familie Szymanski (of een andere spelling) en dáár leerde ik in 5 dagen meer Duitsland dan in de jaren daarvoor en misschien zelfs dan in de jaren daarna.

Er valt een hele hoop juridisch te zeggen over de Zaak-Laura en daar blijf ik verder vanaf vandaag. De vraag die bij mij speelt is of Laura nu niet een hele grote familie Szymanski heeft ontmoet. Heeft Laura niet veel meer geleerd door haar wereldreis en de stops die ze heeft gedaan dan dat ze ooit op school zou kunnen opdoen? Ik durf de stelling wel aan dat niets zo karaktervormend en leerzaam is dan een solozeiltocht rond de wereld. De Golfstroom en El Niño leer je bij Aardrijkskunde, maar het is heel wat anders wanneer je er een bootje doorheen loodst. 

De Leerplichtwet is er om ervoor te zorgen dat kinderen een gedegen opleiding krijgen om zich voor te bereiden voor de wereld en dat is alles. De wet is geen doel op zich. Het is opvallend dat in al het gezever over Laura nooit de vraag is gesteld waar ze meer van leert: school of de zeiltocht. Natuurlijk kan "school" het antwoord zijn, maar ik denk van niet. Ik denk dat we twee dingen hebben gedaan: we hebben een jong talentvol iemand van ons vervreemd en we hebben een signaal uitgegeven aan jonge talentvolle iemanden om vooral geen grote onderneming te gaan doen.

Natuurlijk, het verhaal is complexer dan dit en er zit ook een vraag of het wel veilig en gezond is voor iemand van die leeftijd om een solo-zeiltocht te ondernemen. Probleem is alleen dat leerplicht niet de juiste reden is als je het mij vraagt. Als Nederland op welke manier dan ook de zeiltocht had willen voorkomen, hadden ze het op de veiligheid of de psychologische factoren moeten gooien. Is ook wel een beetje gebeurd, maar dat gaf niet de doorslag. Daarná kun je slechts zeggen: "we leven in een vrij land". Als Laura was verdronken, roep dan "I told you so," maar gun haar het feit dat ze trots kan zijn op een prestatie die haar vrijwel zeker meer heeft bijgebracht dan alle boeken in de schoolbibliotheek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten