zondag 1 januari 2012

Goede voornemens

Gelukkig Nieuwjaar, allemaal. Dat 2012 een gezond, succesvol en mooi jaar moge worden. En dat de afgerukte ledematen van het vuurwerk nog kunnen worden aangehecht.


Ik heb Nieuwjaar altijd een beetje een raar feest gevonden. Gisteren zat ik op de fiets naar een vriend waar ik Nieuwjaar zou gaan vieren met hem en zijn vriendin. Het was een uur of half zeven 's avonds en ik hoorde het gezoem van mijn dynamo, want het was al donker, allerlei geknal van vuurwerk en gewone verkeersgeluiden. Wat ik ook hoorde, was het gejammer van katten (mijn ouders hadden twee katten: Sheeba en Noppes. De laatste was genoemd naar de aankoopprijs. Sheeba zat er al een paar jaar en als fat cat zijnde moest ze niets hebben van de speelse nieuweling. Ze hebben elkaar heel wat afgekrabt en uitgeblazen. Dat gedonder met Nieuwjaar bracht hen samen, al bibberend en miauwend, dicht tegen elkaar aangedrukt op de trap. Moet wat voor die beesten zijn geweest.) en het geloei van ambulances. Gelukkig Nieuwjaar dus!


2011 was het jaar waarin het woord 'bedrijfspoedel' het politieke Woord van het Jaar werd terwijl de economie naar de klote gaat en Alberto Contador nog steeds niet weet of hij in 2012 de Tour mag rijden. Het is het jaar dat eindelijk een motie tegen weigerambtenaren is aangenomen, maar waar in Israël kinderen worden bespuugd omdat ze zich niet volgens de Torah kleden. Het was het jaar van het briefje van Bleker.



2012 wordt het jaar dat Marianne Vos Olympisch kampioen en wereldkampioen wordt, maar meer dan dat weten we niet. Heel veel mensen proberen hun jaar een kleur te geven en meer alvast vast te stellen. 2012 is het jaar dat Jantje stopt met roken en Marietje eens voor zichzelf opkomt. Het is het jaar waarin Keesje die vertrollen er eindelijk af-zumba't en Treesje leert dat als Klaasje haar weer zit te pesten, dat ze moet uithalen. En misschien, heel misschien, is 2012 het jaar dat de ouders van de vriendin van die vriend waar ik gisteren zat de cola in de koelkast bewaren!


Zelf krijg ik altijd jeuk van de goede voornemens. Ik heb er ook geen uitgesproken en er zijn geen dingen die ik me voorneem om te doen in dit nieuwe jaar, anders dan dat ik in brieven voortaan "2012" zet waar voorheen "2011" stond en dat ik het nu januari 2012 beschouw, omdat dat praktisch handig is. Gisteren heb ik op de XBox Kinetix of hoe dat ding ook heet, van die vriend, meer gesport dan in de hele tweede helft van december bij elkaar. Ik ga meer sporten, maar niet "in 2012". Nee. Ik wil gewoon weer meer gaan sporten en ga er binnenkort weer meer tijd voor maken. Het spelen van Skyrim gaat niet in je kouwe kleren zitten, maar ik vrees dat ik het toch te leuk vind om er voorlopig heel veel van af te zien. Misschien als ik het uitgespeeld heb...


Wat ik altijd het rare vind van die goede voornemens, dat is dat er een datum aan hangt. 1 januari lijkt me misschien wel de slechtst mogelijke gelegenheid om te stoppen met roken of drinken, omdat er feestjes en recepties aan komen. Lekker buiten sporten is met dit weer ook niet echt ideaal. Mensen bedenken dingen die ze graag willen doen op bijvoorbeeld 20 december of 18 oktober en stellen dat dan uit tot 1 januari. Vind ik bizar. Ik ben er in september of oktober achter gekomen dat het beter is als ik me op het werk op een andere manier opstel naar mijn leidinggevende. Dat heb ik toen, on the spot geregeld. Als ik dat tot vandaag had uitgesteld, had ik misschien wel overspannen thuis gezeten. Ik heb altijd: als je iets voor elkaar wilt krijgen, moet je zorgen dat het gedaan wordt. 


Kort na middernacht in Nieuwjaar 2007-2008 hoorde ik dat mijn Tante Marianne leukemie had. Ze is inmiddels overleden, na een ziekbed van ruim een jaar. Nieuwjaar is geen beginpunt of eindpunt, behalve van een cyclus van jaren die we als mensen zelf bedacht hebben. Behalve een oplaaiend vuurwerkspectakel en de schijnglimlach van een of andere miep op tv, gebeurt er feitelijk niets. Zelfs doodsbange katten weten niet wanneer het moment suprème is. Voor mij persoonlijk verandert er ook niet veel.


Ik doe niet aan goede voornemens voor het nieuwe jaar. Als ik een goed idee heb op 26 april of 1 oktober, breng ik dat dán tot uitvoering, tenzij er een goede reden voor is om het uit te stellen. Mijn zwager begint vanaf vandaag met sporten, omdat hij verwacht dat hij nu ongeveer wel weer van zijn blessure af is en je bij de sportschool per kwartaal betaalt. Dat is zinnig. Misschien verandert er vandaag wel iets in mijn leven. dat kan best, maar het is niet waarschijnlijker dat dat vandaag gebeurt en niet morgen.


Misschien vind je dit zeikerig. Beetje de oude tradities afzaniken. Toegegeven, ik ben niet de grootste fan van tradities, want die geven dingen een idee dat dingen goed zijn omdat ze altijd al zo zijn geweest. Zelf ben ik veel meer voor het zelf in handen nemen van je leven. Als er dan één voornemen mag zijn voor 2012, laat dan iedereen gewoon eens zelf het heft in handen nemen. Als iets een goed idee is, doe het dan. Is het een slecht idee, doe het niet. Het enige dat 2012 doet, wat 2011 niet doet, is dat het 2012 heet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten