zondag 19 februari 2012

Het gezicht van misdaad

Neem een willekeurige misdaadzaak in Amerika. Het maakt niet uit wat hij gedaan heeft, maar het zijn vooral die zaken met gruwelijke moorden en andere geweldsmisdrijven die je tegenkomt op Discovery Channel. Bij van die zaken heb je altijd van  die politiefoto's waar de verdachte nors in de camera kijkt en eentje vanaf de zijkant. De voice-over geeft dan al een seintje dat hij het heeft gedaan en ook een onheilspellend muziekje dat rechtstreeks uit een horrorfilm komt. Opvallend is dat het vaker dan niet mensen met een donkere huidskleur zijn in die series.


TED.com heeft een conferentie aan de University of the West Indies in Trinidad en Tobago. Op Youtube vond ik dit filmpje dat mij meteen deed denken aan die foto's en volgens mij is dit ook de bedoeling geweest toen het filmpje gemaakt werd. Een aantal jongeren met een donkere huidskleur (de meeste mensen daar zijn zwart) die nors de camera in kijken en "stop crime now" zeggen. Goeie boodschap, lijkt me.





Ik ga het vandaag heel kort houden. De afgelopen tijd zijn er een aantal grote misdaadzaken in het nieuws geweest de verdachten zagen er zo en zo uit. Een paar van de grootste misdadigers uit de recente geschiedenis zagen er zozo en zo uit. Tegenwoordig wordt veel ellende aangericht door iemand die er zo uit ziet. Ik weet niet of dit het punt is van deze video, maar het zet me wel aan het denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten