vrijdag 24 februari 2012

Jean-Pierre uit Nieuw-Caledonië

Prins Friso heeft zeer ernstig hersenletsel en het is onzeker of hij ooit wakker zal worden. Áls hij wakker wordt, dan is de verwachting dat herstel best eens jaren kan duren. Dat is vreselijk. Dit is namelijk een persoonlijk drama voor de mensen die de Prins lief hebben. Voor zijn vrouw en kinderen, voor zijn moeder, voor zijn broers, voor de koningin, prinsen, prinsessen en zijn vrienden. Dit is een persoonlijk drama.


Het is heel erg allemaal wat er gebeurt, maar ik begrijp de collectieve treurnis niet zo. Natuurlijk is het zo dat we allemaal weten wie Prins Johan Friso is en wie zijn familieleden zijn, maar persoonlijk kennen we hem bijna geen van allen. De koningin komt sympathiek over op tv, maar ik heb nooit suiker van haar geleend of gewoon een gesprek met haar gevoerd. Ik ken de goede vrouw niet. Ik ken haar kinderen niet, ik ken Mabel niet en ik weet niet eens hoe hun kinderen heten of waar ze wonen.


Begrijp me niet verkeerd. Ik probeer de situatie niet te bagatelliseren, maar de situatie van Prins Friso is niet erger dan die van de situatie van de man in het ziekenhuisbed naast hem of van de vrouw die net voor hem in dat bed heeft gelegen. Het is een situatie waar ik niet zo veel mee kan. Wellicht komt het uiteindelijk nog goed met Friso en weten de artsen er een menswaardig leven terug in te krijgen. Wellicht zal de Prins nooit meer ontwaken. Ik hoop dat het goed komt omdat ik geloof in de waarde van een menselijk leven. Of je nu koningin bent of niet, je hoort je kinderen niet te moeten begraven. Daarom hoop ik dat het goed komt.


Maar niet voor mezelf, want daarmee doe ik al die ruim acht miljoen mensen die in 2012 al overleden zijn, tekort. Ik kan het gewoon niet opbrengen het lot van de ene persoon die ik niet ken belangrijker te vinden dan dat van de andere persoon die ik niet ken, puur omdat de één een bekend iemand is en de ander niet. Stel je voor dat de ouders van Jean-Pierre uit Nieuw-Caledonië en de broer van Vladimir uit Kirgizië hetzelfde nieuws te verwerken krijgen als de moeder en broer van Prins Friso. Stel je voor dat een jongentje van 9 die toevallig ook Friso heet, een terminale ziekte heeft. Heeft hij even pech dat hij geen prins is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten