vrijdag 17 februari 2012

We zijn allemaal géén homo

Ik kreeg vandaag een e-mail van Change.org waar je petities kunt opzetten en tekenen over verschillende onderwerpen. Ik weet niet of de mail die ik heb gekregen te maken heeft met het feit dat ik vooral petities met betrekking tot mensenrechten teken. Je kent ze wel: krijg de politieke gevangene uit de cel, dat soort petities. Ik vind het goed en belangrijk om op die kleine manier iets bij te dragen. De beste manier om iets aan een goed doel te doen is namelijk niet om ergens geld in te pompen. Dat kan in veel kwesties heel waardevol zijn. De beroemde scholen en waterpompen in Guinee Bissau kosten geld en dat moet ergens vandaan komen.


Dat is vaak niet het probleem bij mensenrechten. Vrijheid en rechtvaardigheid zijn op zichzelf niet in geld uit te drukken. Het zou cynisch zijn om met zijn allen een paar euro per persoon neer te leggen om een politieke gevangene op borgtocht vrij te krijgen. Je moet het systeem soms omgooien. Dat is de reden waarom ik überhaupt een paar maanden geleden ben gaan bloggen. Alle beetjes helpen. In de kwesties die ik belangrijk vind, gaat het om awareness, bewustwording. Iedereen moet weten wat het probleem is en dan pas kun je er wat aan doen. Initiatieven als Change.org en Project Aware verdienen alle lof. In de Arabische wereld was het vorig jaar de bewustwording die de boel deed omslaan, for good or for evil. Niet de beste wapens, de tactieken van een briljante generaal of het geld waren de beslissende stap. Net als gisteren een quote uit The Lord of The Rings-films: Gandalf heeft Aragorn, Legolas en Gimli opgepikt in het bos en legt het plot van de tweede film uit:

A great power has been sleeping here for many long years. The coming of Merry and Pippin will be like the falling of small stones that starts an avalanche in the mountains. A thing is about to happen that has not happened since the Elder Days. The Ents are going to wake up and find that they are strong.
De Ents zijn er achter gekomen dat ze sterk zijn en dat ze in staat zijn om iets voor elkaar te krijgen als ze dat inzien. De rest is geschiedenis, zowel op het witte doek als op het Tahrirplein.

De mail die ik kreeg ging over de petitie "KNVB Speak Up Against Homophobia!" De KNVB moet zich uitspreken tegen homofobie. Dat lijkt me een goede zaak en niet alleen bij de KNVB. Een grove schatting uit Amsterdam legt het percentage homoseksuelen in de hoofdstad in 2009 op ongeveer 10%. Je kunt je vraagtekens stellen bij de definitie van "homo". Het feit dat ik met twee vrienden in een huis heb gewoond maakt mij ook een homo. Punt is dat we het hebben over een groep van enige omvang. Tienduizenden in Amsterdam is zeker niet hoog ingeschat. Wellicht hebben we het over een miljoen Nederlanders. Wat mij dan opvalt is dat van de 20 selectiespelers van de 30 profclubs in Nederland (een hele lage schatting profspelers) niemand homo blijkt te zijn. Hetzelfde geldt voor het wielrennen waar dit het dichtst in de buurt komt. 


Wanneer ik homo's spreek, vragen ze zich vaak af waarom ik me als hetero altijd zo bezig houd met homo-emancipatie en zij zelf veel minder. De reden is dat ik vind dat het fundamenteel fout is om in de kast te zitten. Ik zal niet zeggen dat ik als ik homoseksueel was, uit de kast zou zijn gegaan, maar ik verzet me tegen een cultuur waar het ok is om bepaalde politieke opvattingen te hebben, waar het ok is als je vliegtuigspotter (of bus-spotter, de bizarste hobby die ik ken) bent, waar je urenlang curling op tv kunt kijken zonder erop aangesproken te worden, maar waar je je seksuele geaardheid moet verbergen als die anders is dan die van de meerderheid.


Ik geloof simpelweg niet dat er nergens een man is die op mannen valt en heel goed tegen een bal kan trappen of heel hard kan fietsen. Dat is gewoon statistisch te onwaarschijnlijk om als serieuze hypothese te beschouwen. Als de statistieken van Amsterdam kloppen en toepasbaar zijn op de rest van Nederland, zijn twee spelers van de selectie van Oranje homo, twee volle ploegen in de Tour. Nul, nul, nul. Helaas is dat niet omdat het, zoals het zou horen, geen issue is. Het is omdat het wel een issue is. We zijn allemaal géén homo, of we dat nu wel zijn of niet. Daarom heb ik die petitie getekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten