vrijdag 16 december 2011

72 schoonmoeders

Wat er al een tijdje aan zat te komen, is gebeurd. Christopher Hitchens is overleden aan slokdarmkanker. Hij is 62 jaar oud geworden. Ik ken hem als de meest uitgesprokene van de Four Horsemen, als de enige waarvan ik me soms afvroeg of zijn houding wel zo productief is, als de bron van uren fascinerende discussies op Youtube en van een debat met Douglas Wilson in 2007. Ik ken hem als de schrijver van God is Not Great.


Met Christopher Hitchens verdwijnt een bijzondere figuur van het toneel, iemand die confrontaties niet uit de weg ging en vaak zelfs opzocht, iemand die geliefd en gehaat werd door 50% van de wereld aan iedere zijde, zo lijkt het wel. Onverschilligheid ten opzichte van hem, ik kan het me niet voorstellen. Ik ben pro-Christopher Hitchens.


Eigenlijk heb ik niet veel woorden te wijden in dit stukje. Ik hoop dat de christenen die baden om hem te laten genezen, hopen dat hij in vrede rust. Ikzelf hoop dat hij niet te zeer heeft geleden en dat zijn naasten het verlies kunnen dragen. 


Christopher Hitchens (13 april 1949 – 15 december 2011)
"Osama bin Laden forgot to consult the Talmudic sub-text. Each of the 72 virgins comes with a mother-in-law. His terrorists should have read the fine print."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten