woensdag 21 december 2011

Dikke Negers en Skippy the Bush Kangaroo

John Terry hangt een straf boven het hoofd omdat hij tijdens een voetbalwedstrijd racistische uitlatingen zou hebben gedaan naar Anton Ferdinand van Queens Park Rangers. Luis Suarez heeft acht wedstrijden schorsing aan zijn broek hangen vanwege een opmerking tegen Patrice Evra van Manchester United. Wat was er mis met die opmerkingen? Ik citeer de FA (Football Association, de Engelse Voetbalbond): "It is further alleged that this included a reference to the ethnic origin and/or colour and/or race of Patrice Evra."


Dus men zegt dat de uitlatingen van Suarez een verwijzing naar de etnische afkomst en/of de kleur en/of het ras van Patrice Evra bevatte. Kort onderzoek naar de relevante eigenschappen van Evra doen je tot de volgende conclusie komen. Vermoedelijk moet Suarez geroepen hebben dat Evra uit Senegal dan wel Frankrijk komt en/of dat hij een donkere huidskleur heeft en/of als neger kan worden gekenschetst. Wellicht is hij, afhankelijk van zijn gedrag dan een "ellendige Senegalees-Franse donkere neger" of een "smerige Senegalees-Franse donkere neger," maar we hebben het hier over verwijzingen naar hoe hij eruit heeft gezien.


Ik vermoed dat Suarez voor meer dan alleen verwijzingen naar de etnische afkomst en/of de kleur en/of het ras van Patrice Evra wordt vervolgd. Tenminste, dat hoop ik, want op zichzelf is dit niet beledigend tenzij je dat graag wilt. Als ik kijk naar wat hem wordt verweten, dan zie ik dit:




  1. Mr Suarez used insulting words towards Mr Evra during the match contrary to FA Rule E3(1);
  2. the insulting words used by Mr Suarez included a reference to Mr Evra's colour within the meaning of Rule E3(2);
De heer Suarez zou de heer Evra hebben beledigd en dat mag niet omdat de FA meent dat dat de sport geen goed doet. Daarnaast heeft hij een verwijzing naar de kleur van de heer Evra gebruikt in zijn communicatie met laatstgenoemde. Dat is ook niet goed te praten, blijkens de regels:


In the event of any breach of Rule E 3(1) including a reference to any one or more of a person’s ethnic origin, colour, race, nationality, faith, gender, sexual orientation or disability (an “aggravating factor”), a Regulatory Commission shall consider the imposition of an increased sanction, taking into account the following entry points:[...]
Ik weet niet wat de precieze woorden van Suarez en Terry zijn geweest, want die worden nooit openbaar gemaakt. Je kunt je afvragen of dat in een vrij land wenselijk is. Laten we for the sake of argument aannemen dat Suarez en Terry hun tegenstanders tot het bot hebben beledigd, tot huilens toe gekrenkt en dat ze er nog intens van genieten ook. Laat ze rotten op de tribune tijdens hun schorsing.


Wat ik me altijd afvraag bij dit soort discussies, dat is of we hier wel over racisme hebben. Racisme is volgens Wikipedia de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens. Een racistische uitlating is een uitlating waarmee je blijk geeft van het hebben van deze opvatting. Wanneer iemand echter zwart is, en je noemt hem zwart, dan is dat geen racistische uiting, maar een feitelijke uitspraak vergelijkbaar met "Tommius heeft bruine ogen."


Bij mij op het werk heb ik goed contact met een donkere jongen van meer dan 100 kilo. Hem noem ik wel eens Dikke Neger. Waarom? Omdat hij dik is en een neger. Mijn vader heeft een afwijking aan zijn been waardoor hij hinkelt en niet echt loopt. Skippy the Bush Kangaroo. Een homoseksuele jongen die ik ken en ik, we schelden elkaar uit voor "vieze homo" en "vieze hetero". Mijn ex had wat overgewicht, maar 'gelukkig' ook epilepsie, dus aan lichaamsbeweging had ze geen tekort, al was het niet altijd allemaal even gecontroleerd. Kinderen vragen zich eind november, begin december af of alle mensen met een donkere huisdkleur Zwarte Piet zijn. Dat is omdat ze er een beetje op lijken.


Regels als deze van de FA doen meer kwaad dan goed. Mensen zijn nu eenmaal anders. Dat is een gegeven. Er zijn goede mensen, slechte mensen, dikke mensen, dunne mensen, zwarte mensen, blanke mensen, mensen met spleetoogjes, mensen met één been. Die zijn er allemaal. "Hé pa, jij hebt een afwijking aan je linkerbeen!" Dat is niet beledigend. "Hé klootzak met je lamme poot," is misschien beledigend, maar vooral omdat het een scheldwoord betreft en met scheldwoorden hebben we onderling ooit afgesproken dat die beledigend zijn. "Neger" komt van het Latijnse "niger" en dat betekent "zwart". Nigeria heet dus feitelijk Zwartië. Vermoedelijk omdat de mensen daar zwart zijn. 


Wat kun je zeggen over inherente eigenschappen van mensen met een donkere huidskleur? Die hebben een aantal voordelen in situaties waarin de zon met een rechtere hoek op de aarde staat en er wordt gezegd dat ze meer sprintspieren hebben. Over intelligentie zijn ze er nog niet uit. Zolang we echter hele domme blanke mensen en hele slimme zwarte mensen hebben lijkt me dit een onzindiscussie.


Waar wil ik naartoe? Heel simpel, het refereren naar iemand huidskleur is geen belediging, net zo goed als dat je een homo "homo" noemt. Wanneer je er aan gaat hangen dat iemand op basis van die irrelevante eigenschappen ook andere eigenschappen heeft, dan passeer je een lijn. Zijn alle negers dom? Volgens mij niet. Zijn negers dommer dan blanken? Niet dat ik weet. Ben ik beledigd als iemand me weer eens bleke dunlip noemt? 


Het gaat er niet om of Suarez en Terry de grens van het acceptabele hebben overschreden. Het gaat erom dat de grens die nu gebruikt wordt, niet klopt. Als ik mijn collega "dikke neger" noem, is dat niet racistisch. Dat is eerder een parodie op racisme. Maar bovenal is het een parodie op het politiek-correcte waar ik altijd moe van word. Je zegt één woord en er wordt een heel verhaal omheen gebouwd. Dit zijn eilandjes die we zelf scheppen. Mensen worden beledigd door iets dat niet meer is dan een verwijzing naar fysieke eigenschappen die verder geen waarde-oordeel dragen. 


Wat beledigend is, dat is deze discussie. Als "neger" een vies woord is, wat zegt dat dan over de mensen? Ik weiger ooit iemand "kleurling" ofzo te noemen, omdat ik daarmee meedoe aan het in een hoek neerzetten van mensen op grond van irrelevante eigenschappen. 


Overigens kan ik het bezoeken van de Porta Nigra (Zwarte poort) in Trier echt aanraden. Prachtig overgebleven deel van de Romeinse oudheid, al is hij tegenwoordig was witjes aangeslagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten