donderdag 8 december 2011

Geheim

Het geheime recept van Coca Cola is verplaatst naar een nieuwe locatie. Het lag altijd in een bankkluis en is nu naar een museumkluis overgebracht. Er zijn bijna geen mensen meer in leven die zich herinneren dat dit recept (ik stel me hier een vergeeld velletje met zwarte vulpeninkt bij voor) ooit ergens anders gelegen had dan waar het ding vandaan is gehaald. Nu ligt het Geheim, dat overigens geheim blijft en aan toeschouwers wordt onttrokken, in een speciaal museum.


Terwijl ik een slokje geheim spul neem en me afvraag wat ik nu toch naar binnen heb gegoten, bedenk ik me twee dingen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die die twee dingen bedenkt, maar hier komen ze toch. Ten eerste, dit is een verrekt mooi stukje PR. Coca Cola bestaat al zó lang, maar kan al die tijd buigen op een hoop mystiek rond het recept. Niemand weet wat het is, maar er worden allerlei superkrachten aan toegekend. Pepsi, 7-up, Sinaasappelsap, Rémi Martin en een stevige Espresso hebben allemaal zo hun deugden en beperkingen, maar nergens worden de gevolgen van Coca Cola maar benaderd. Het verkoopt geweldig trouwens.


Ten tweede, hoe kan dit nu nog steeds geheim zijn? Coca Cola is een drankje. Niets meer en niets minder dan een drankje als puntje bij paaltje komt. Omdat het een heel bijzonder drankje is, mag niemand weten hoe je het maakt. Niemand! Maar iedereen weet waar het recept is. Coca Cola is populair, dus valt er gigantisch veel geld aan te verdienen, Verschillende fabrieken (waaronder in Dongen, waar ik een paar jaar geleden regelmatig langs fietste) hebben het recept ergens liggen, want anders kun je nooit al die blikjes vullen. "Het Recept" ligt dus niet in die kluis en is ook niet geheim.


Ik stel me zo voor dat er meer dan genoeg mensen zijn die wel wat willen rommelen om een graantje mee te pikken in deze goudmijn. Eén inbraak in Dongen kan voldoende zijn, één omkoping bij iemand die de machines daar instelt. Toch zijn mij geen drankjes bekend die vergelijkbaar smaken. Daar snap ik nu helemaal niks van.


Vandaag dus geen mening over een of ander fenomeen, maar puur nieuwsgierigheid. Hoe kan dit? Hoe geheim is dit werkelijk? En als ik dan toch bezig ben: wie helpt mij op slinkse wijze een paar miljard binnen te harken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten