donderdag 15 september 2011

De miljoenennota is gelekt

Neem mee wat je nog kunt grijpen en vertrek naar veiliger oorden! Breng alles en iedereen dat je dierbaar is in veiligheid, want de miljoenennota is gelekt! Dit is het begin van het einde! Toen ik thuis kwam van een dagje weer-hetzelfde op het werk, viel ik meteen in de live-uitzending van de NOS. De laatste keer dat ik na mijn dagbesteding thuis in een ingelast live-journaal viel, dat was 10 jaar en een paar dagen geleden toen mijn toen zestien jaar oude broertje aan de deur stond te gillen dat "heel New York in de fik stond". Nu dus weer.


Ik weet van het lekken in 2009 door Paul Tang, maar op Google kan ik niks vinden over de geschiedenis van het lekken van de miljoenennota. Hoe ging dat ik 2010? In 2008? Ik weet het gewoon niet meer. Wat ik wel weet is dat dit een insignificant feitje is. Een boekwerk van 213 pagina's dat morgen openbaar wordt gemaakt, dat ligt vandaag op straat. Ben ik nou de enige die "who cares?" zegt? Det denk ik niet.


Wat ik ook weet is dat het niet nieuw is. De overheid is duidelijk niet de club waar je naartoe wilt gaan als je geheimen hebt. Als je meer wilt weten over hoe het Chileense leger Nederlandse F16's moet onderhouden, breng eens een bezoekje aan de rommelmarkt. Wil je belasting ontduiken of erachter komen welke politieagend wapendragen is, ga de straat op! Wil je de miljoenennota weten? 


Gaat hetzelfde als wanneer je de rugnummers van renners uit de Tour de France van 2010 en 2007 wilt weten. Je gaat naar www.cyclingnews.com. Vervolgens klik je bovenaan bij "Major Races" op Tour de France. Als je iets naar beneden scrollt, zie je de voorgaande jaargangen. Klik op 2010. Vervolgens kun je klikken op Start list. Daar heb je de deelnemerslijst van vorig jaar. Mooi. Dan komt nu het ICT-truukje dat gebruikt wordt om de boel te 'hacken'. Kijk bovenaan je scherm. Dan zie je iets als dit:



http://www.cyclingnews.com/races/tour-de-france-2010/start-list, staat er. Dus op http:// is het world wide web (www) waarop een commerciele organisatie (com) is die Cycling News heet (cyclingnews). Die hebben een mapje genaamd "races", waarin wedstrijden kennelijk niet per jaar zijn ingedeeld, maar gewoon als zichzelf, dus de Tour van 2010 heet "tour-de-france-2010". Deze wedstrijd is verdeeld in onderdelen, waarvan er eentje start-list heet. Hier staan onze helden, van Contador tot Valls.

Stel dat je nu de startlijst van 2007 wilt, ga met de muis naar die adresbalk en verander "10" in "07".


Et voilà! We hebben ze, van Perreiro tot Soler. Gratis tip.

Stel je nu voor dat je een document hebt dat omwille van het prestige van deze of gene minister als "geheim" is geclassificeerd. Noem het de "Miljoenennota voor 2012" en geef het aan een ambtenaar met één taak: Zorg ervoor dat dit morgen op internet staat. Bedenk je dat de Rijksoverheid een mooie site heeft met daarin een link naar de Miljoenennota voor 2011. Klik erop...


Nou, met de kennis van dit blog, hoe kom je aan de Miljoenennota voor 2012?


Natuurlijk is de oorspronkelijke weg niet meer te vinden, maar zo moet het gegaan zijn. Ergens vanmiddag heeft iemand zich zitten vervelen op zijn werk. Waar ik een collega dan help om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, deze man gaat een paar minuutjes prutsen op zoek naar de miljoenennota die morgen beschikbaar is. Een obvious truukje later: eureka! Het wordt geplaatst op Twitter. Hij had 'm gevonden...


Op Twitter: http://twitter.com/#!/multesimus/status/114335787285356544


Probeer maar eens.....


Vandaag nog las ik tijdens een andere pauze (sorry baas) dit artikeltje. De ICT-systemen van de overheid lopen gevaar. Vorige week heb ik Piet Hein Donner met zijn uitgestreken gezicht op een kinderstoeltje zittend in het holst van de nacht een persconferentie zien geven op de NOS. Daarin toonde hij zich bezorgd. Nu kon zelf de vleesgeworden droogkloot niet voorkomen dat hij bijna stond te schaterlachen (vanaf 1:30 ongeveer) voor de camera. Waarom Diginotar zorgvuldig fixen als je zulke vrienden hebt. Ik denk dat ik sinds dat journaal respect heb voor Donner...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten