vrijdag 23 september 2011

Ik denk dat ik de weddenschap ga verliezen

Op kantoor heb ik regelmatig weddenschappen met een collega op de afdeling Personeelszaken. De huidige weddenschap gaat over de vraag wanneer het kabinet-Rutte ermee ophoudt, wanneer het valt. Ik zeg 24 december, mijn collega 15 december. 
Partijen komen overeen dat de ‘winnaar” een vergoeding voor zijn/haar middagmaal, te nuttigen in de bedrijfskantine van [bedrijfsnaam], tegemoet zal zien op kosten van de ‘verliezer’.
 Ik ben blij dat mijn collega een klein vrouwtje is die niet al teveel eet, want ik vrees dat ik de weddenschap ga verliezen. Ik woon namelijk in een land waar de premier, de oppositieleider en de gedoogpartner elkaar in de haren vliegen met scheldpartijen en "doe lekker zelf normaal!" In ons land is het de kwestie wie "islamitische aap" gezegd heeft. Ik woon in een land waar islamitische, christelijke, joodse, atheïstische, boedhistische, hindoïstische, jaïnistische of ietsistische apen de dienst uitmaken. Dat mogen we wel concluderen.


Griekenland staat op het punt failliet te gaan en dat is een belangrijke kwestie, want we moeten beslissen of we daar iets aan gaan doen. Als we er geld in pompen, zijn we er linksom geld aan kwijt. Als we dat niet doen, dan zijn we er rechtsom geld aan kwijt. Moeten we de pensioenleeftijd verhogen? Moeten we bezuinigen op onderwijs of toch op mantelzorg? Is het verstandig om nu 7 miljard te bezuinigen en volgens jaar 6 of andersom? Moet de koning straks nog wetten ondertekenen of is Nederland klaar voor puur ceremonieel koningschap?


Nee, we hebben het over de vraag of de toon te hard is. Wilders gijselt het politieke bestel al jaren en nog steeds kunnen de anderen dat niet inzien. Dag in, dag uit gaat het over de vraag of Wilders iets schurkerigs gezegd heeft over Cohen of of Wilders mag zeggen wat hij wil. Ja, Wilders mag zeggen wat hij wil. En ja, Wilders zegt dingen die je schurkerig kunt vinden. Je kunt aan Cohen's haar zien dat hij geen bedrijfspoedel is. Kou uit de lucht. Get over it!


Maar nee. Iedere harde opmerking moet van repliek gediend worden. Cohen staat bijna te huilen bij de interruptiemicrofoon omdat hij inderdaad tot de soort Mens behoort. Daar heeft Cohen helemaal gelijk in. Hoewel zowel poedels als mensen tot het koninkrijk der Animalia behoren, tot het phylum der Chordata, tot de klasse van Mammalia en de interklasse van de Eutheria (de mens is dus meer verwant aan de poedel dan aan de lintworm of de asperge), is een mens een Supraprimaat (en daarbinnen een Primaat, een Hominide een Hominine, een mensachtige en een homo sapiens) waar de poedel deel uitmaakt van de superorde van de Laurasiatheria. Maar dat is niet het punt.


Hoewel er echt wel dingen zijn waar Wilders ver naast zit en waarin Wilders van opvatting verschilt met Cohen, kan ik me niet voorstellen dat hij werkelijk denkt een debat te voeren met een hondje met krullend haar. Hij zal het dan wel overdrachtelijk bedoelen. En ja, dat is niet vriendelijk. Maar weet je wat het is? Als Wilders Cohen "bedrijfspoedel van het kabinet" zou noemen, dan komt dat live op Radio 1. Maar wie luistert er nou naar de live-debatten?


Ik heb mijn collega Dennis vandaag ook "prutser" genoemd en met veel plezier, maar dat zal vanavond  niet op TV komen (verwacht ik; je weet maar nooit met die jongen). De belangrijkste reden dat ik dat niet verwacht, dat is omdat Dennis niet al teveel reageerde. Dennis weet dat ik hem graag voor prutser uitmaak en is waarschijnlijk hard aan het werk om ervoor te zorgen dat dat in de toekomst niet meer nodig is. Voor de rest gaat hij er niet teveel op in. Is niet eens onverstandig, denk ik.


Waar mensen wél naar kijken, ook best een aantal Henken en Ingrids, zijn de journaals, vooral het journaal dat vooraf gaat aan Popstars the Rivals en Boer zoekt Vrouw. Wilders moet maken dáár terecht te komen. De beste manier is om iets onparlementairs te zeggen en te wachten, want er is altijd wel iemand die reageert op de woorden en dan is Wilders weer "hij die zonder gewouwel zegt wat hij denkt," en is Cohen "die linkse politiek-correctheid-fundamentalist". Natuurlijk is dat niet zo. En het ergste is dat Wilders dat spelletje als een van de weinigen schijnt te begrijpen.


Ab Klink ging er niet aan staan, een samenwerking met de PVV, helemaal niet eentje in deze vorm waar de PVV wel invloed heeft, maar geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen. Klink snapt het spelletje dat gespeeld wordt. Wilders krijgt alle ruimte, nu. Hij kan een deel van zijn eisen erdoor krijgen, "want anders laat ik het kabinet vallen." Aan de andere kant kan hij zich profileren als Het Geweten van Nederland, want als Zij Van Het Kabinet iets bedenken waarmee het te heet onder zijn voeten wordt, roept Wilders "uit zijn hart" dat dát echt te ver gaat en zegt hij "nee".


Klink had gewoon gelijk. VVD-CDA is tot daar aan toe. Het gaat nu niet om politieke opvattingen, maar om slagingskansen. VVD-CDA is een minderheid van 52 zetels. Zet daar de 24 zetels van de PVV bij en je komt op 52 zetels. Geen 76, want de PVV heeft bedongen dat ze "nee" mogen zeggen. Dus zúllen ze "nee" zeggen. En ze zúllen het Wij-Zij-spelletje kunnen spelen. Klink had het voorzien. Wilders gaat straks op het cruciale moment "nee" zeggen na woordenwisselingen als die van de afgelopen dagen uit te lokken. 





"U heeft urenlang goed kunnen debatteren met de oppositie. Die heeft er geen speld tussen gekregen..." Heb ik niks van gehoord! Álles gaat om een stompzinnig woordenwisselingetje. Iedereen moet er een ei over leggen en Iedereen wijst naar elkaar. Alleen Henk en Ingrid niet, want Wilders mag zeggen wat hij denkt. Nee, hij is eindelijk iemand die zegt wat hij denkt er er niet omheen lult. Hij komt op TV met duidelijke en simpele woorden als "mafkees" en simpele retoriek als "niet bezuinigen op [populair onderwerp]!" en dat willen we.


En langzaam erodeert hij vertrouwen tot het punt waar de anderen niet meer stil kunnen blijven zitten. Verhagen vindt Wilders een klootzak, Cohen vindt hem een schavuit en Slob zal er wel een ruiter van de apocalyps in zien, maar slecht is hij zeker! "Dat is allemaal omdat Wilders zegt wat hij vindt en de rest tegen hem is". Wilders weet ook wel dat dat niet waar is, maar Wilders is geniaal. Want dit is het spel dat hij speelt. Nog vóór 15 december barst de bom ergens en dan mogen we opnieuw naar de stembus gaan. 


Als Verhagen en Rutte Wilders een paar ministerposten hadden gegeven, had ik de weddenschap gewonnen! Nu zie ik het met een zwaar gemoed tegemoet, want ik haat verliezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten