dinsdag 13 september 2011

Waarom zijn de bananen krom?

Bananen zijn doorgaans krom. Je hebt ze in het groen, geel, zelfs rood en van verschillende groottes, maar bananen zijn krom. Dat is de hoofdeigenschap van een banaan.  Wanneer je een willekeurige persoon vraagt een eigenschap te noemen dat per bananensoort niet verschilt, dan komt met waarschijnlijk met één van de volgende twee antwoorden: bananen zijn krom; of bananen hebben een schil.

Ik moet iets bekennen: als bananen recht waren geweest, had ik er waarschijnlijk niet één meer of minder gegeten dan dat ik nu doe. Ik ben geen intensief bananeneter en ook niet bijzonder geïnteresseerd in de anatomie van het tropisch fruit. Dat gezegd hebbende wil ik toch de vraag der vragen stellen: waarom zijn bananen krom?

Vele grote denkers hebben zich beziggehouden met de anatomie van de banaan. De Nieuw-Zeelandse evangelist Ray Comfort brengt de kromheid van de banaan terug tot de beslissing van God om de banaan naar de mond te doen buigen om te eten.  Volgens Comfort is de banaan zo gevormd zoals die is om het zo mogelijk en eenvoudig te maken deze op te eten.

Anderen stellen dat de banaan krom is omwille van de vorm van de schil. De schil dient hier dus als een soort van vormbepalende korset zoals je die te vaak ziet bij dikke vrouwen. Dit is mogelijk, maar niet waarschijnlijk gezien de synchrone ontwikkeling van schil en inhoud bij bananen en ander fruit. Deze hypothese zou sterker zijn als er aanwijzingen zouden zijn dat de schil leidend is in de ontwikkeling van de vorm van de banaan. Daar zijn mij echter geen aanwijzingen voor bekend.

Blijft over dat een andere groep mensen de hypothese dat bananen richting de zon groeien, accepteren. Vooralsnog lijkt deze hypothese het te winnen tegenover de twee anderen, maar ik heb toch een vraag: waarom groeien bananen naar de zon? Die vraag vind ik veel interessanter. Wat heeft een bananenplant eraan om zijn vrucht naar boven te laten ombuigen, met alle instabiliteitsgevolgen van dien? Hoe kan zoiets een adaptief voordeel geven in de ontwikkeling van een levensvorm? 

En belangrijker, waarom nemen mensen altijd genoegen met één vraag terug?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten