donderdag 6 oktober 2011

De damschreeuwer

Vandaag is hij veroordeeld tot één jaar cel, waarvan een halve voorwaardelijk en vijf jaar verbod tot toegang tot de Dam tijdens de plechtigheden rond Dodenherdenking. Die straf kreeg hij opgelegd voor het verstoren van dede Dodenherdenking van 2010. Het gaat hier om de Damschreeuwer, de man met de weinig originele bijnaam die hij te danken heeft aan het feit dat hij op de Dam heeft staan schreeuwen tijdens de stilte van dodenherdenking. Om het geheugen op de frissen, deze beelden gingen de huiskamers door:



Een paar dingen vallen me hier op:
  • Dit gaat over een voorval uit mei 2010, dus bijna anderhalf jaar geleden.
  • mr. Theo Hiddema blijkt deze man te verdedigen.
  • Deze zaak krijgt veel aandacht.
Alledrie deze constateringen vind ik merkwaardig. Uiteraard hangen de eerste en de tweede samen. Bekende advocaten duiken regelmatig op bij rare zaken. Zij blijken dan met name te geloven in uitstel-is-afstel. Ik heb deze rechtzaak niet gevolgd, maar twee totaal andere rechtzaken lijken er in die zin wel op. Zo heb je de zaak-Alberto Contador die in 2010 beduidend minder dan 6,4 ton clembuterol in zijn bloed bleek te hebben, 'Zero, zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero zero cinco gramos,' om precies te zijn. Bekender in Nederland is de wraking-wraak van Wilders en Moszkowicz. Het blijft maar duren en de rechtspraak verandert steeds meer in een farce, omdat het gaat om semantische spelletjes in plaats van de zoektocht naar de waarheid. 

Het feit dat Hiddema deze man verdedigt, da's ook opmerkelijk te noemen. Op één of andere reden lukt het de grootste gekken altijd wel een grote bekendheid aan hun zijde te krijgen. Nu is bekend niet altijd goed, maar in de advocatuur zie je dat ook op het prijskaartje en dan zullen Theo, Gerard, Inez en Bram echt wel wat in zich hebben. Wat het ook is, toen ik een jaar geleden met twee huisgenoten een conflict met de huisbaas had, is bij ons nooit opgekomen om een bekende advocaat in de arm te nemen, ook al hadden we een punt. Hoe komt zo'n Damschreeuwer aan een Hiddema? Wat is het belang van het verdedigen van deze man? Waar haalt hij het geld vandaan? Het is geen Holleeder die met handel en handelingen aan zijn knaken komt, toch? Men zegt dat hij zwerver is... Er staat dus iemand met een zak geld achter, lijkt me.

Dan het laatste punt, en veruit de belangrijkste. Deze zaak krijgt aandacht. Uiteraard is het relevant dat mensen er achter komen wat met deze man gedaan wordt en heeft hij een recht op verdediging, ook in het openbaar, maar er zijn grenzen. Ik vermoed dat Hiddema een intelligente man is en dat hij middels taalspelletjes probeert iets uit de zaak te frommelen, maar hij moet toch in staat zijn om deze man stil te krijgen? Je mag toch zeggen wat je wilt, maar "Aaaaaaaaaaaa!" kan ik niet als een mening aanmerken. Ah wacht, ik zie het al. Het is een "kosmische aandrift, van hogerhand aangereikt". Hij is dus toch gek...

Dan verklaart dat ook gelijk hoe het lijkt alsof de Damschreeuwer denkt dat hij misschien wel in zijn recht staat, dat hij gelijk heeft. Laten we eens naar hem luisteren op AT5:




Volgens het woordenboekje waar ik al eens eerder uit geciteerd heb, betekent integriteit "onschendbaarheid", "eerlijkheid" of "onkreukbaarheid", waar "onschendbaarheid" bijvoorbeeld betrekking heeft op het respecteren van iemands lichamelijke integriteit (je mag iemand niet doden of verwonden) en waar de andere twee als één betekenis worden genoemd. Eerlijkheid dus als consequent toepassen van een samenhangende set richtlijnen, simpel gezegd. Ik heb werkelijk geen idee waar dit over gaat. De rechtbank moet eens opzoeken wat "integer" betekent.  Dan hebben we de vraag waarom hij er niet bij was toen het vonnis werd uitgesproken. Het antwoord komt neer op een bedreiging. Meneer had uit zijn slof kunnen schieten en was al eens voor geweld veroordeeld, dus... 


Zij zijn groot en ik is klein. Ik vraag me eigenlijk af of deze man zich realiseert dat hij de verdachte, niet het slachtoffer is. Of de schreeuw direct de oorzaak is van de gewonden, daar valt over te twisten (ik vermoed dat ieder weldenkend mens daar wel een verband tussen ziet), maar dat is een andere kwestie. Meneer zou zich mogen verdiepen in het woord "rechtspraak." Dat zal nuttiger zijn. Dat komt neer op een situatie waarbij door een onafhankelijke partij de (vermeende) daden van een persoon of groep moeten worden beoordeeld aan de hand van de wet. Ik denk dat dat hem een ingangetje moet zijn. Hij beheerst de clowneske prietpraat van zijn strafpleiter inmiddels redelijk, zoals hij aan de telefoon bezig was.


Ik zou zeggen: opbergen en sleutel kwijtraken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten