woensdag 19 oktober 2011

The Elder Scrolls V - Skyrim

Een paar maanden geleden heb ik gedaan wat ik nog nóóit had gedaan: ik heb een computerspel ge-prebought, of hou ze dat ook noemen. Op Steam werd het maanden voor de releasedatum van 11-11-11 al verkocht en ik heb het spel gelijk aangeschaft. Ik heb het over het spel The Elder Scrolls V - Skyrim, een roleplaying game of RPG.


Nu ben ik helemaal niet iemand die dagenlang achter een computerspelletje zit. World of Warcraft heb ik misschien twee of drie keer gezien en nog nooit gespeeld, een aantal jaren geleden heb ik een tijdje Runescape gespeeld, maar dat gaat ook vervelen. Geloof het of niet, maar mensen zitten daar dag-in-dag-uit op koeien in te hakken, huiden naar de leerlooier te brengen, naald en draad kopen, schoenen in elkaar stikken en die verkopen bij tientallen. Voor iemand als ik gaat dat snel vervelen.


De afgelopen weken ben ik een beetje aan het klooien met Lord of the Rings Online. Dat is ook wel entertaining, daar niet van, maar eigenlijk is in dit genre maar één serie die ik echt goed vind. Dat is de Elder Scrolls-serie. zo'n 10 jaar geleden (kan ook best negen of elf zijn) zag ik een spel in de winkel liggen met een aantal lyrische kritieken erop geplakt. "Dit wordt vuurwerk!" en "Legendarisch" om precies te zijn. Dat was Morrowind, deel 3 van de serie. Delen 1 en 2 (Arena en Daggerfall) heb ik niet gespeeld. 


Ik kende uit het genre wel wat games, zoals Diablo, Baldur's Gate en Dungeon Siege, maar zijn niet interessant genoeg. Dat zit hem in het feit dat er een vast stramien is waarbinnen je moet spelen. Er is een verhaal en dat volg je. Via dat verhaal bereik je verschillende plekken in de verder wel leuk bedachte wereld. In Morrowind was het aan de speler om te bepalen wat hij doet. Afhankelijk van wat voor soort mannetje je bent (Ork, een Elfensoort, Imperial, Redguard, Kajit etc.) heb je bepaalde mogelijkheden, maar het is aan de speler of hij een Dark Lord is of de Grote Held. Of dat hij parelvisser wordt, want dat kan ook.


Vorig jaar heb ik een tijd heel veel plezier gehad met versie vier, Oblivion, waar ik zowel vampier als good guy was. Dat was lastig, want ik moest 's nachts buiten rondlopen, want kon niet tegen zonlicht en 's nachts zijn de winkels dicht. Gelukkig kon in een geneesmiddel vinden en heeft de heks me goed geholpen. Verder was het een gedetailleerde wereld, veel meer nog dan Morrowind, met idyllische en naargeestige locaties. 


Over een paar weken komt versie 5 uit, Skyrim. Ik heb hem dus maanden geleden al gekocht en heb er volgens mij gratis een of andere helm bij gekregen ofzo. Vanmiddag kwam ik onderstaand (één maand oude) filmpje tegen op internet. Ik begin een beetje zenuwachtig te worden. Ik verwacht er heel veel van. Met name omdat ze iets schijnen te hebben bedacht waardoor je je handen los van elkaar kunt bewegen. Ik ben benieuwd of dat werkt.

Filmpje

Disclaimer: ik heb geen aandelen in deze tent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten